Založ si blog

Rozhovor: Marek Zalibera-Fotograf

Rozhovor s Marek  ZALIBERA- Fotograf 

 

 

 

marek 1

 

Marek  ako  si  sa dostal  k foteniu ?

Fotografia ma už zaujímala od zdesky, ale to som samozrejme fotil laicky s obyčajným automatickým foťákom. Prvú skúsenosť so skutočnou prácou, teda mám na mysli prácu so zrkadlovkou som okúsil asi v 13 rokoch. Požičiaval som si od starého otca ruskú zrkadlovku a vtedy prišiel skutočný záujem, keď som zistil, že obraz vie ovplyvňovať. Začal som skutočne skúšať pracovať s foťákom a prečítal som aj niekoľko príučiek. Stále viac ma to bavilo a tak som sa rozhodol ísť študovať fotografiu na strednú umeleckú do Košíc

A ako  dlho  sa venuješ fotografovaniu ?,  Je to  záľuba, alebo sa tým aj  živíš ?

Určite je to predovšetkým záľuba, ale aj sa tým živím, aj keď to na Slovensku nie je vôbec jednoduché. Venujem sa fotografovaniu od roku 1994

Fotíš doma, alebo  aj  v zahraničí ?

Fotím predovšetkým doma. Ja tento kraj milujem, zahraničie beriem skôr ako dovolenkové fotenie.

Fotíš aj  pre Spišské  divadlo  v Spišskej  Novej  Vsi ?

Áno, fotím teraz pre Spišské Divadlo, ale to nie je moja prvá skúsenosť. Po skončení školy som fotil aj tri roky v Košickom štátnom divadle . Okrem divadla som pracoval aj v jednom časopise pre fotografiu ako odborný redaktor. Časopis sa volal Watt foto-video.

Za aký  dlhý  čas ti  trvalo, kým si  sa naučil používať  foto techniku ?

Základné používanie techniky som sa naučil ešte pred umeleckou školou a na škole som sa zdokonalil. Ešte dodám,  že ja som sa učil fotiť na čistom manuáli, teda ako autofokus a iné vymoženosti tejto doby som nemal. Ja som z generácie, kde sme sa učili aj vyvolávať v tmavej komore. Teraz už len pracujem s digitálnou technikou, čo je škoda, ale je to skôr z ekonomických dôvodov. Ale klasický film a vôňa chémie mi chýba, aj čaro tmavej komory.

Ako sa  k tomu  stavia tvoja rodina ?

Moja rodina, teda rodičia ma podporujú od začiatku. Hlavne ten začiatok bol pre nich ťažký, keďže fotografia nie je lacná záležitosť bez istého výsledku, ak mi rozumieš. Doteraz pri mne stoja a tešia sa, že robím to čo, mám rád. To isté aj moja priateľka. Pomáha mi a dáva mi potrebnú povzbudzujúcu silu.

Robíš aj retuš  napr. tváre,  alebo  nedokonalosti pleti ?

Áno, retušujem fotografiu. Som skôr komerčný fotograf a tieto zásahy sú žiadané. Skôr ti napíšem, že niektoré úpravy sú minimálne a niektoré trvajú aj niekoľko desiatok minút. Ale to závisí od toho, koľko je treba na fotke pozmeniť.

 

Za koľko by si  vedel  spraviť  modelke portrétové  fotografie ?

Je to individuálna vec, ale tie to úkony závisia aj od samotnej modelky, čo na nej treba skorigovať.

Máš  svoj fotoateliér,  alebo  si ho  prenajímaš ?

Podľa potreby. Doma mám malý portrétny na jednu osobu, alebo produktovú fotografiu a podľa potreby si viem ateliér aj prenajať. Mam aj exteriérové zábleskové svetlá a tie veľmi rád používam, keďže ma tak neobmedzujú na elektrickú zásuvku.

Objednávaš   fotenie  na zákazky, alebo  len ak  ti niekto  zavolá ?

Vlastne aj aj. Ale ono to ide už aj nejako samo. Som obľúbený nielen fotkami, ale hlavne pohodovým prístupom. Ale začiatky, musím povedať, boli veľmi ťažké. Jedno obdobie som to chcel aj zabaliť. Vlastne som to aj na dva roky zabalil, ale začalo mi to chýbať .

Poskytol by si  čitateľom tohto  blogu  aj  svoj  kontakt ?

Mám rád facebook, tak nájdete si ma vo facevyhľadávači ako Fotograf Marek Zalibera.

Vlastníš aj svoju  webovú  stránku ?

Áno, ale tam mám neaktuálne fotografie. Skôr žijem na facebooku. Ale web stránka je svadobnycas.sk.

Čo by si  na záver odkázal čitateľom tohto  blogu ?

Fotografia je fantastické hobby. Zamestnáva celého človeka. Nedá sa to robiť polovičato a stále sa je čo učiť. Hlavne to nevzdávajte po prvých neúspechoch a keď už ten úspech sa dostaví, držte sa pri zemi. Chcem ešte povedať, že človek, ktorý mi dal veľa, teda hlavne pohľad na fotografiu bol môj profesor Zdenek Smiesko.

 

S Marekom Zaliberom sa rozprával Štefan Jendrek

Smižany  11.9.2013.

Foto: Archív: Marek ZALIBERA.

 

marek 2 marek 3 marek   4Fotografie  poskytol  Fotograf Marek  Zalibera.  

 

 

V tom svetle bolo všetko, čo sme urobili. . . . . . . .

10.01.2014

Tu je ďalší príbeh. Prehľad manželovho života, ktorý prežila spolu s manželom Dana, bol mimoriadne živý a obsahoval obrazy a udalosti, o ktorých predtým ani netušila. Johnny práve oslavoval päťdesiate narodeniny , keď nám lekár oznámil, že má rakovinu pľúc a pred sebou možno ešte šesť mesiacov života. Mala som pocit, akoby ma niekto [...]

Zážitok bezprostrednej blízkosti smrti.

03.11.2013

Čo sa stane, keď človek zomrie ? To je otázka, ktorú si ľudstvo kladie asi najčastejšie a najmenej na ňu vie odpovedať . Jednoducho prestaneme žiť a o našom pobyte na zemi budú vypovedať iba naše telesné pozostatky ? Vzkriesi nás neskôr „najvyššia bytosť“, iba keď budeme mať v „knihe života“ dobré známky ? [...]

Dominika Mirgová v Krompachoch

21.09.2013

Dominika Mirgová zavítala aj v Krompachoch……. Foto: Štefan Jendrek-2013 Tu je len zopár fotografií. článok o Dominike už čoskoro ……:)

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 36167x
Priemerná čítanosť článkov: 3288x

Autor blogu

Kategórie